onsdag 15 april 2009

Påskafton 2009

Vaknade tidigt. Solen slog in genom lilla fönstret och fast jag var trött kunde jag inte somna om. Fiksade frukost med ägg men hoppade över att måla. Satt länge och bara tittade ut genom fönstret på bilar, motorcyklar, joggare och cyklister och undrade om någon sett att jag är här. Och visst, många kollade upp mot huset och en bil körde väldigt långsamt förbi men inga besök. Det är nog sant som mamma säger att det dröjer innan grannarna kommer och hälsar. Det är nog rätt skönt ändå. Efter frukosten kånkade jag över en TV från lillstugan till storstugan, en gammal hyr-TV från Thorn och fiksade lite smått innan jag satte mig ned på farstutrappen i solen och började sammanfatta vad som hänt dittills.

Gammal hyr-TV från Thorn

När jag kommit halvvägs genom långfredagen kom Engbergarna för att se hur det gick för mig, och för att käka lunch. Och då fick jag lite fart igen, det är liksom svårt att se vart man ska hugga in. Men mamma är ju en riktig führer så nu kom jag igång ordentligt. Medan Christian fick igång pumpen, som visade sig vara alla tiders så tog jag och började ordna upp i farstun i lilla huset. Bort med gamla plastpapper på väggarna och en gammal spetsduk i det lilla fönstret. Bort med små heltäckningsmattebitar och en gammal nedsliten golvmatta från fyrtiotalet, fram med det fina trägolvet.

Lunch (korv på gaffel) och inspektion av brunnskranen

Bort med den gamla golvmattan

Sopa sopa sopa

Sen började jag och mamma bära ut en del möbler på gräsmattan (mossmattan) får att få ordning i rummet, medan Christian for tillbaka till deras hus. Sen sopade vi och plockade fram en gammal dammsugare som låg under sängen och dammsög golvet och bakom skåp, och tog bort ett gammal råttbo bakom kylskåpet. Vidare konstaterade vi att extrasängen verkade riktigt schysst, tömde lådor och skåp och möblerade om lite grand. Det tog sina timmar, och sen var Christian tillbaka för att plocka upp oss till middag – resten av gårdagens middag.

Mamma och en gammal duk

Jag och ett lådpapper med alla Sveriges slott

Dammsugaren

Efter middagen eldade vi ris innan jag fick skjuts tillbaka hem. Innan middagen mekade jag lite med morfars gamla cykel som står i Engsberg, och jag lyckades faktiskt få i lite luft och tog en liten vända för att testa den. Tanken var sen att jag skulle cyklat tillbaka hit, men efter middagen så var bakhjulet tomt på luft så det blev alltså bil tillbaka.

Kvällens eld i Engsberg

3 kommentarer:

  1. Anonym00:07

    Det var mig en riktigt gammal hyr-tv.

    SvaraRadera
  2. ja, den är nästintill antik, visste faktiskt inte att Thorn funnits så länge. Det står tom. "Hyr-TV" på baksidan av den!

    SvaraRadera