onsdag 22 april 2009

Nyckel

När jag kollade på huset i vintras råkade jag, som jag tidigare nämnt, ha av nyckeln till uthuset i min iver att hitta rätt nyckel till jordkällaren. Därför kunde jag inte kolla i uthuset en andra gång ( jag hann se det på första visningen) och alltså inte heller nu i påskas eftersom den trasiga nyckeln låg med de andra nycklarna hos Mäklar-Rolf.

Och problem har inte slutat där. Nu nä jag kom hem gick jag raka vägen till en låssmed för att få den stackars nyckeln ihopsvetsad, och det skulle inte vara några problem sa han. Men, när jag skulle hämta nyckeln ett par dagar senare stod låssmeden där med en ledsen min. Tydligen var nyckeln ihoplappad av en massa smådelar så när han börjat värma nyckeln inför svetsningen hade den fallit i bitar. Han hade dock beställt ett nytt nyckelämne och idag har jag så äntligen fått min nyckel till uthuset. Nu återstår bara att testa om den verkligen passar, fortsättning följer...

Den gamla och den nya nyckeln

Här kan man se de olika bitarna i nyckelns huvud

5 kommentarer:

  1. Sofia08:56

    Åh laga nycklar är superkul!
    Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
  2. vad bra att du tycker det, då vetjag vem som ska få laga nästa som pajar

    SvaraRadera
  3. som tur är (otur för sofia?) går nycklar inte så ofta sönder. Kanske den där gamla gjorde det just för att den var tillverkad av bitar

    SvaraRadera
  4. vad spännande olle, vad kan tänkas finnas bakom den där dörren? okända världar eller gamla värdefulla loppisfynd. :)
    Det är Alessandra förresten. Hej!

    SvaraRadera
  5. nu vet jag! fast jag hade ju faktiskt ett hum innan också

    SvaraRadera