onsdag 15 april 2009

Långfredag 2009

Efter frukost i morsans stuga och shopping på lokala Konsum fick jag skjuts till Rosendal. Vi öppnade båda kåkarna, började vädra ur stora huset och öppnade sedan det mindre, varpå jag efter en del påtryckningar beslutade mig för att först lägga krutet på att få någorlunda ordning i det lilla huset, och sova där den här första helgen. Lena och Christian for tillbaka till sitt och så var jag då själv på min lilla gård. Och då kom även frågan; var katten börjar man? Först tog jag lite bilder på hur det såg ut, sen skred jag till verket och började plocka bort de värsta plastdraperierna…

Plastdraperier runt vedspisen

Jag rensar ut gammal mat

Snart var det dock dags för lunch, så det blev att diska något att äta på. Innan maten fann jag dock dagens första skatt, som ledde till dagens andra skatt; jag fann nämligen ännu fler nycklar bakom ett skåp, och några av nycklarna visade sig sedan gå till huset ovanför jordkällaren, och till själva jordkällaren, dörrar som mäklaren i brist på bättre råd hade tyckt att jag skulle bryta upp…

Skatt

Mest nyfiken var jag på det lilla huset, jordkällare brukar mest se ut som jordkällare. I bästa fall innehåller de nygjord saft och sylt, i värsta fall ett gammalt lik. Den här visade sig innehålla något någonstans däremellan. Hur som, jag öppnade först dörren till huset, och ärligt talat hade jag nog väntat att det skulle vara tomt. Efter en farstu som någon börjat spika upp ny panel (?) i så var där ytterligare en dörr, låst naturligtvis precis som alla andra dörrar på denna lilla gård. Som tur var hade jag även den nyckeln, de satt på samma knippa, och efter att ha låst upp den så öppnade jag en port till ett mindre museum. En mycket positiv överraskning!

Spinnrock i minihuset

Efter ett par foton gick jag ned till källaren. I detta lås bröt jag i januari, under min andra titt på kåkarna, av nyckeln till uthuset så denna gång var jag lite mer varsam. Men visst var det rätt nyckel, så dörren gick upp och återigen möttes jag av ytterligare en dörr. Nu hade jag inte fler nycklar som skulle kunna passa, men den dörren var faktiskt olåst. Med kameran i ena handen och dörrhandtaget i den andra öppnade jag således dörren, för att nästan direkt få halva dörren handen. Dörrkarmen var alldeles murken! Fort ned med kameran i fickan, ett ordentligt tag i dörren och sedan gällde det att få upp dörren på dess enda någorlunda hela gångjärn. Sen var det bara att kliva in. Inga lik som sagt men en del gammal mat i diverse burkar som ni kan se. Jag lovar att ta en närmare titt på dem senare.

Dörren in till jordkällaren

Dörren som gick av

Maten i källaren

Efter lunch blev det mer städning och precis när jag gick igenom hurtsen i köket kom mamma och en kompis till henne och Christian förbi och plockade upp mig för middag borta på Engsberg. Jag visade upp lillhuset och de andra kåkarna, och morsan och polarn gick loss på småträd och ogräs innan vi hoppade in i bilen. Där skulle man sedan basta, men jag tog mig en lur på soffan innan maten. Sen blev det grillad oxfilé och det var ju inte fel efter en lång dag i friska luften. Eftersom alla druckit vin eller öl var dealen sen att knata tillbaka hem, men jag fick sällskap halvvägs av mamma. Väl hemma avrundade jag kvällen med att läsa och lyssna på nattradion.

2 kommentarer:

  1. Anonym23:57

    coolt skattjakt! det påminner om ett gammalt rollspelsäventyr.

    Plastdraperier - huwah, fasansfullt!

    SvaraRadera
  2. hela det här husköpet är ett äventyr!

    SvaraRadera