söndag 27 juni 2010

Isländskt besök!

Efter att ha spenderat måndagen i tåg på väg hem från Göteborg och senare hunnit med en ovanligt långdragen måndagsklubb som slutade i nattbad på Långholmen och taxi hem till Husby, drog jag, Vigdís och Adam till landet på tisdagen. Vi kom iväg sent, och således även fram rätt sent (tom. senare än väntat pga. ett inställt Upptåg). Hela vägen upp svor jag över att jag hade tagit med mig alldeles för mycket saker, och efter att vi klivit av bussen svor jag ännu mer över samma sak. Men vi kom fram till Rosendal tillslut, släppte ut katten, konstaterade att gräset var löjligt högt och hoppade upp på varsin cykel tillbaka till byn för att skaffa käk, och han dit en knapp kvart innan Konsum skulle till att stänga.

Cykeltur

Väl tillbaka tände jag tunnan och klippte lite gräs så att vi skulle kunna komma fram på tomten, och fick samtidigt lite flashback från påsken. Under tiden testade Vigdís sängen och efter tjugo minuters fight med gräsklipparen gav jag upp för kvällen och gjorde henne sällskap. En tid senare blev det tillslut grillning och middag innan vi avrundade kvällen med senaste avsnittet av True blood.

Slapp kattklappning

Onsdagen flöt på med väldigt mycket gräsklippning efter en sen frukost – tänk vad skönt det är med semester! Vigdís passade på att både njuta av solen och av sängen med jag kämpade på med gräset, men under dagen hann vi även med en omgång Monopol med paus som jag vann lekande lätt eftersom hon lyckades slå världsrekord i att hamna i fängelse. Dessutom gjorde jag mitt första besök på det lokala systembolaget inför den stundande midsommarfesten.

Öl & vatten

Sent på natten gjorde Vigdís även en hjältemodig insats och tog ned getingboet inne på dass. Medan jag stod livrädd vid sidan av och hejade på tog hon helt lugnt ned boet i en plastpåse och knöt om, varpå hon räckte påsen till mig så jag kunde kasta det någonstans. Men var kastar man ett getingbo fullt med trötta men tvärilskna getingar? Jag hade ingen aning, så i vag panik sprang jag i mina träskor bort till soptunnan (trots, eller kanske pga. att jag fortfarande inte ordnat sophämtning) och kastade ned påsen med getingarna där, stängde locket fort som tusan eftersom påsen hade visat sig ha en hel del små hål och gick småskakis tillbaka till min hjältinna.

Vigdís river getingbo

Sedan såg vi ett avsnitt Mythbusters om guldfiskars minne och sjunkande båtar.

Vi åt även smultron under veckan. De var ovanligt stora men Vigdís som inte hade något att jämföra med tyckte att de var små

Pga. diverse missförstånd hade Vigdís bokat sin hemresa på midsommarafton och vi var därför tvungna att lämna husen för huvudstaden redan på torsdagen (eftersom det verkade vara en dum idé att släpa med hennes jätteväska ut på landet). Vi sov iaf. länge, och sedan fixade jag lite mer inför midsommarfirandet innan vi vid fyrafemsnåret låste in stackars Adam i stora huset, och påbörjade en promenad till busstationen. Men ingen av oss var direkt sugen på att knata, så vi testade att lifta. Det gick fint, efter en stund fick vi åka med en lokal raggare i tjutreårsåldern med överdimensionerad cowboyhatt med fastkilade solbrillor. Väl framme vid busstationen visade det sig att vi gjort helt rätt - bussen skulle gå bara minuter senare.

Jag fick en blomsterkrans innan vi skulle på bussen

1 kommentar:

  1. Anonym01:59

    I thought the smultron were more like small strawberries. But they were really good!
    Vigdís

    SvaraRadera