lördag 12 september 2009

Svamp- och äppelplockarhelg

Åkte upp med mamma imorse, tillsammans med Nova och Adam. Adam jamade konstant och Nova tittade irriterat på hans bur nästan hela vägen. Själv var jag trött som få efter pappas födelsedagsgrillning och den efterföljande ölen med Tomas, Sofia, Malin och broren. Väl framme tog jag och mamma en fika, och efter att hon åkt till Engsberg var jag nästan vansinnigt effektiv. Först kollade jag om det kommit nya kantareller där jag fann sådana sist.


Det fanns dessvärre inte så många.


Det växte även fräsiga svampar på tomten, precis som sig bör på hösten


Sedan klippte jag gräset, lagade och åt lunch medan jag lyssnade på en gammal pod av sommar från förra sommaren och efter det vittjade jag äppelträden på äpplen. Att plocka äpplen visade sig vara svårare än jag mindes det, men så har jag väl mest pallat äpplen tidigare och då tog man ju bara de som man kunde nå från marken. Den här gången var jag utrustad med stege, och trots att jag brukar hänga på stegar rätt ofta på jobbet så var jag en gång väldigt nära att välta. Men lite frukt blev det i alla fall.


Äpplen


Äppelplockarskjorta


Efter äppelplockning slog sedan tröttheten till; jag hade ju ändå inte sovit så mycket under natten. Så till tonerna av Seattles blandade nittiotalsstoltheter slumrade jag till i dörröppningen till lillstugan för att sedan vakna och konstatera att jag redan hunnit med vad jag tänkt göra under helgen på ett par timmar. Och nudå?


Jag ringde mamma och lurade ut henne på mer svampplockning. Hon kom och plockade upp mig och sedan gjorde vi hennes skogsstigar i jakt på kantareller eftersom ingen av oss hade någon svampbok.

Jakten gick bra och vi fick ihop en hel del, trots att mamma länsat skogen ett par gånger tidigare. Efter skogsturen gick vi tillbaka Engsberg där vi rensade svampen och Christian förberedde lite kött innan vi for hem till mig för grillning och svampstekning.


Svamppromenad

Mamma plockar kantareller

Mamma rensar kantareller

Bytet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar