torsdag 9 juli 2009

Tentaplugg, regn, glad blöt katt, haloumi, sinande brunn, tentamen, strömavbrott och nästan inga mygg alls

Är tillbaka på landet efter en helg i Malmö och en vända till Arvika och festivalen. For upp i tisdags med Adam och öl på pirra och kom fram lagom sent. Tydligen ska det alltid vara något trubbel när man kommer till sommarstugor; denna gång var det strömmen som inte var som den skulle. Kylskåpet brummade fint när jag kom men taklampan fungerade inte.

I väntan på bussen (i Uppsala)

Hmm, vad kan vara fel? tänkte ljusteknikern. Kan det vara glödlampan månne? Men inte kan väl två glödlampor gått (inte heller sänglampan ville tända till) och sen fann jag att inte heller utebelysningen på uthuset ville lysa. Kan det vara en säkring som gått kanske? Men nej, alla säkringar var hela. Kan det vara en huvudsäkring kanske? Javisst, där hade vi felet. Tur att huset man köpt är fullt med säkringar och glödlampor! Sedan fortsatte kvällen med tentamenstudier till sent på kvällen medan Adam gjorde tomten osäker i band.

Huvudsäkringar

På onsdagsmorgonen, som inföll kring halv elvatiden fick så Adam testa att kuta runt utan koppel medan jag åt frukost. Sen blev det mer plugg innan jag for ned på byn och inhandlade något att äta till midsommarpotatisen och haloumin. När jag kom tillbaka upptäckte jag att pumpen inte ville pumpa upp vatten. Skítur! Kollade genast brunnen, visst fanns det vatten men långt ifrån så mycket som när jag senast kollade, vilket var i påskas… Frågan är om det är pumpen som tröttnat eller om den bara hämtar vatten högre upp än den nivå vattnet nu ligger på.

Som tur var har jag lite vatten kvar från sist så det blev mat ändå, och mer plugg medan paniken inför tentan steg och steg. Somnade tillslut alldeles försent och gick sedan upp alldeles för tidigt för att fara till Uppsala och mitt livs första salstenta. Jag hade fyra timmar på mig, jag var klar efter 1,5. När jag gått ut kändes det svajigt. Käkade lite thai, sov bussresan hem, cyklade hem i regn och kanske framför allt blåst. När jag kom hem ville såklart den uttråkade katten ut i vinden, vilket jag inte kunde neka honom varpå jag insåg att jag missat Sommar med 15-20 minuter. Trist, man vill ju höra hela. Så det blev podsommar som vanligt med Cecilia Frode och sedan blev det två avsnitt av True Blood. Eller ja, nästan iaf. Med en kvart kvar av episod 9 och ca 7 minuter kvar på datorns batteri skulle jag till att koppla in strömmen, varpå jag insåg att det blivit strömavbrott. Ingen ström i elstolpen alls. Suck. Landet är hårt.

Den hårda vinden hade rivit ned en av den gamla majstångens kransar

Försökte med korsord istället men det gick trögt så det blev serier istället. Serierna avbröts dock av lite vagt spioneri på en misstänkt röd bil som stannat utanför min ickeexisterande grind. Sen blev det lite mer serieläsning och vips var bilen borta, lagom till att jag återigen kunde höra ett välbekant brum från mitt gamla kylskåp. Fint, snart är det dags för mat igen.

Ser ni den röda bilen? Skum fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar