söndag 19 juli 2009

förra helgens bravader

De nästföljande dagarna flöt på med många skurar men jag hann med en del iaf. På fredagen kom Christian och mamma över med en väldig släpkärra så att jag äntligen kunde bli av med skräpet jag rensade ut i påskas och som sedan dess legat under några granar, och sedan tog jag bussen till Uppsala. Där hällde jag i mig alkohol med Sopana och pratade nästan så mycket som en socialt utsvulten Olle behövde. Tog sedan näst sista bussen hem till en Adam som inte riktigt visste hur han skulle bete sig för att hälsa mig välkommen. Slocknande, och nästa dag var det dags att fylla kärran med skräpet, och åka till tippen med mamma. Det gick som på räls. Därefter köpte jag svindyra skrapverktyg och målarfärg och kom äntligen igång med lite husfix.

Vädret var kass så jag ordnade upp min bokhylla. Längst ned ska egentligen stereon stå, men just nu står den i fönstret så man kan lyssna när man är ute (och målar eller så)

Alkoholintag i Uppsala

Skräpet

Släpet

Skrapet

Cyklade efter det bort till Engsberg och åt en stadig middag, men tyvärr fick den intagas inomhus eftersom det likt en svensk midsommarafton kom små skurar hela tiden, och dessutom var det en massa jobbiga kryp som kallas mygg som ville kalasa på en. Trampade sedan hem mitt i natten och gladdes åt att det var mycket nedförs och fastnade sedan i vampyrträsket halva natten.

Gick dock upp tidigt för att hinna måla innan det var dags för hemfärd. Jag visste nämligen inte om jag skulle få skjuts hem eller om det skulle bli buss och tåg hem. Kollade SHMI:s hemsida till frukost och nej, det skulle inte regna. Puh, då var det bara att börja måla då. Men SMHI är inte lita på, lagom till att jag blandat färgen kom det en liten regnskur . men jagvägrade ge upp, och efter ett par minuter var skuren bortblåst och solen sken igen. Så jag gav mig upp på stegen och skred till verket. Efter en stund kom ännu en skur, ännu kortare den här gången, men jag stod kvar och efter någon minut var den också borta. Målade lite till, tog en paus och rensade skrapskräp och gav mig sedan på att måla toppen på ena vindskivan. Det krävde lite mer balans och mod och en konstruktion så att jag slapp hålla i färgburken. När jag stålsatt mig och klättrat lite för högt upp på stegen och stod och mer eller mindre höll i mig i taket kände jag att shit, nu kommer det börja regna igen. Och precis som jag trodde, när jag var nästan klar med ena skivan kom det; Regnet. Jag målade raskt klart och förberedde mig på att stå kvar under den lilla skuren. Men det var ingen liten skur, nu var det ett ordentligt regnväder som seglat in över Rosendal. Efter ett par minuter, efter att med möda vänt mig om, insåg jag att det här inte skulle gå över lika fort som de tidigare skvättarna och jag bestämde mig för att klättra ned.

Klart för att måla

Lite målat

När jag kom in var jag sjöblöt. Det blev klädbyte, bok och inomhusgöra resten av dagen innan jag och Adam tillslut fick skjuts hem. Stackars katten ville absolut inte in i någon bur, och sedan jamade han hela långa vägen hem. Imorgon tar vi dock bussen tillbaka!

På Rosendal finns för övrigt en massa smultron

Fick förresten paket av både mamma (en tjusig hasp) och Christian (ett Mölkispel, så kom hit nu alla spelsugna)

1 kommentar: