torsdag 23 juli 2009

Cykel, bad och hembygdsgård

Igår blev det cykeltur. Eller kanske jag borde skriva Cykeltur, för det blev en ordentlig sådan. Målet var en sjö här i trakten som jag lite löst beräknat att det borde ta under en timme att trampa till, men sådant är ju relativt. Speciellt om man cyklar fel. Jag hade kollat lite snabbt på en karta längs vägen och trodde att jag hade koll, men det hade jag alltså inte – jag cyklade ungefär en 40 minuter fel! Första tecknet på att jag var fel var en skylt som jag dumt nog ignorerade

Skylten. Observera att vägen även övergår till grusväg

Långt senare kom jag till tecken nummer två på att jag var fel ute; en låst vägbom. Men eftersom jag hade cykel tog jag mig under bommen och fortsatte omkring tjugo minuter till tills jag faktiskt kom fram till en brygga med några båtar (som jag glömde plåta). Bryggan kändes dock lite väl privat så jag kollade bara runt lite (fann några hus och så) innan jag cyklade tillbaka eftersom jag sett en annan avtagsväg långt tidigare, men den hade jag avfärdat som fel väg eftersom den inte heller var asfalterad. Tog iaf. av där och cyklade på hur länge som helst. Tillslut bestämde jag mig för att om jag inte var framme när klockan var sju så skulle jag vända (hon var väl omkring tio i sju) och då äntligen dök denna efterlängtade skylt upp:


Jag svängde vänster och fick trampa en liten bit till innan jag äntligen kom fram till badet. Det var lite småsunkigt precis som små insjöbad ska vara, och så saknades en del av bryggan men åh vad skönt det var med ett bad.

Schysst brygga va?

Att bada själv är dock kanske inte det roligaste som finns så efter en tio minuter var jag nöjd och efter att ha klätt mig och dödat ett par bromsar och några mygg så trampade jag hem igen. Det blev kanske 2,5 mil på cykel.

Fel, resp. rätt väg

Tidigare på dagen målade jag klart det sista på vindskivan och skrapade klart det lilla fönstret. Tog även mått på det övre fönstret vilket jag och pappa ska byta ramen på, och så fann jag en massa gamla glasrutor så det verkar som att jag kommer kunna byta ut den trasiga rutan i fönstret jag skrapat.

Olle skrapar fönster

Idag har jag slappat en massa, men också kollat in hembygdsgården och möbelmuseet. Det var trevligt men jag hann inte kolla så mycket för jag fastnade i ett samtal med en herre från bygden som hade stenkoll på allt möjligt (samtal och samtal förresten, det var mer av en monolog). Han berättade iaf. bl. a. kröken där jag bor kallas för Kasperskroken efter mamman till kvinnan som ägde husen innan mig. Vidare gav han lite tips på lite andra sevärdheter, t. ex. en gammal kyrka från elvahundratalet. I skrivande stund missar jag också något jippo där borta på hembygdgården som Centern skulle hålla i, det var tydligen någon form av traktorträff. Det lät iofs. rätt kul men jag är lite trött på att cykla nu.

Frukost & sånt

Lokal dräkt

Solen skiner på Rosendal

2 kommentarer:

  1. Fantastiska Frida15:45

    Hette mamman Kasper? Vilken queermamma.

    SvaraRadera
  2. haha, jag hängde inte riktigt med där men jag tror att hon var gift med en Kasper och de därför kallades för Kasper hela familjen, och sen kanske hn blev änka eller så. Eller så var hon bara 30-talsqueer

    SvaraRadera