onsdag 22 juli 2009

Sommarfix

Kom hit i söndags. Resan tog asalång tid, med ungefär lika lång väntetid som restid. Men jag fick iaf. skjuts från busstationen av min ömma moder, och därtill en flaska färsk saft som hon gjort. En stund senare, när mamma dragit kom pappa, lillasyster och lillebror förbi med bullar så det blev fika. De var på väg hem från Winges och for även de rätt snart.

Igår var stora fixardagen (nåja, nästan iaf.). Vaknade tolv och efter frukost började jag att måla den andra vindskivan (dock blev jag inte helt klar för färgen tog slut i burken precis när det började bli högt, och då orkade jag inte mer). Då började jag skrapa ett av fönstren innan jag gav mig på att laga morfars gamla cykel som jag fått hit från Engsberg samtidigt som jag försökte lära Adam att klättra i träd. Att laga cykeln gick fint men med Adam och trädet gick det sådär. Jag lyfte nämligen upp honom i ett av mina äppelträd, vilket han först verkade tycka var riktigt spännande, men efter att ha kollat runt i trädet en stund så la han sig bara ned på den fetaste grenen han kunde hitta och tittade på mig med längtande blick medan jag mekade för fullt. Jag vägrade dock lyfta ned honom, mitt äppelträd är faktiskt inte speciellt högt. Men jag ställde tillslut fram en stol till honom som han kunde hoppa ned på (han hoppade dock bredvid den när han väl vågade sig ned).

Morfars gamla cykel

Adam i äppelträdet

Därefter var det dags att testa morfars gamla hoj, så jag drog till byn och handlade lite. Hojen funkade utmärkt. Åt lite, och sedan raskt på nästa projekt; att få undan den gamla midsommarstången. Den strippades och sågades sedan upp till ved. Jag tog sedan kväll och gick in och hängde nätet och väntade på att Mattias skulle komma på besök. Passade även på att baka en limpa och glo på Dexter men ingen Mattias dök upp, däremot for det förbi en ambulans i full fart med blåljus och sådant. Ringde tillslut upp killen, han var fortfarande hemma eftersom han fåt en släng av huvudvärk. Så inget besök igår alltså, däremot ett mycket smarrigt bröd som blev klart till midnatt.

I toppen av midsommarstången fanns både flaggor och kottar

Råsundalimpa

Vid min kompost fann jag en cykel

Idag har det varit lugnare. Ordnade med ett bord utanför dasset så nu behöver man inte korsa halva tomten för att tvätta händerna efter hemlighusbesöken. Länge låg det regn i luften så jag ville inte riktigt börja med något mer utomhusgöra. Tillslut blev det ändå en cykeltur, jag kollade runt lite i byn och på vägen hem blev jag stoppad av ett par grannar som hälsade mig välkommen till bygden. Eldade lite i tunnan också, det var varmt och skönt. Under cykelturen bestämde jag mig även för att skriva till Riksantikvarieämbetet för att försöka bli runstensfadder, så mellan cykelturen och eldandet mejlade jag iväg en förfrågan.

På turen fann jag ett övergivet gammalt hus

Ett stenkast därifrån fanns den här kåken

Stenen som jag vill bli fadder till

Samma sten, U 1180, fast från Upplands runinskrifter

Fann även vad jag tror är ett av Adams första jaktbyten idag. Heja Adam!

4 kommentarer:

  1. Sofia09:56

    Vadå "vid min kompost fann jag en cykel"? Hurdå, Närdå? en gåva? Hur verkade grannarna?

    SvaraRadera
  2. Ja jag vet inget mer om cykeln, den står där. Olåst. Jag vet inte varför den står där, det finns inget meddelande från någon ägare eller så, men som du vet finns det ju en gångstig där.

    Grannarna verkade toppen, passade på att ragga skjuts för den ena jobbar i Sthlm och veckopendlar. De skulle kanske komma förbi på en fika senare, jag sa att jag kunde bjuda på öl

    SvaraRadera
  3. Kan du int bli mina fadder istället för en gamal stens fadder? ;) Enklare att ta hand om en sten förstås. Den vet vman var man har i alla fall.

    SvaraRadera
  4. fint Thomas, men jag tror jag föredrar stenen. Fick f.ö. svar igår, det verkar som att jag vår vänta ett tag, först ska stenarna i området rengöras och målas i på nytt, något som förmodligen kommer ske nästa år. Så vi får väl se om jag blir fadder eller inte.

    SvaraRadera