lördag 15 maj 2010

Sofias tjugosjunde födelsedag

Idag är det Sofias födelsedag, och tillika Sofiadagen så grattis x 2 till henne.

Igår morse, vid femsnåret åskade det så att jag trodde att huset skulle explodera. Det var lite läskigt. Jag släppte in Adam och sedan låg vi och lyssnade på mullret.

Inne i stora huset låg en död mus

Emma kom förbi igår, hon tog motorcykeln, som f.ö. kanske kommer komma att heta Elsie, på en första längre tur för att hälsa på mig och Adam. Mycket trevligt! Med sig hade hon sin råtta Selma som gick bort i vintras och som nu äntligen fick komma i jorden efter månader i vår frys. Vi spenderade sedan fredagen med att berömma hennes båge, en promenad till byn, glass vid fontänen på St Torget och sedan tunngrillning ute på gården. Under middagen diskuterade vi hur man egentligen ska gå till väga med festivalen vi vill hålla här och drack fulcider. Därefter gick vi in och Emma spöade mig gång på gång i sjua innan jag äntligen fick fason på korten och vann en tvåtre gånger på slutet. Sen ville Emma sova, mör efter resan upp. Jag somnade efter några grova historier av Bukowski och när vi sedan vaknade i morse som sken solen av bara fasen!

Emma & Elsie(?)

Vi åt frukost ute, Emma packade sitt och sedan drog vi på en värdelös bakluckeloppis där jag nästan köpte mig ett par högtalare och Strindbergs huvud. Därefter drog Emma hem igen och jag trampade tillbaka till Rosendal, Adam och grungen.

Sunkloppis

Idag har jag även haft besök av några grannar. De har en rätt ful kåk precis bredvid skrotsnubben med hundarna och ville nog mest be mig sänka musiken. Men de sa att de ville hälsa mig välkommen och sånt och så snackade vi lite om skrotnissens hundar och lite annat skvaller om bygden. Och så bjöd de över mig på fika, någongång när kände för att glida över. Fint. Mannen rökte på en helfet cigarr och verkade i allt mer nöjd än sin tjej. Men de verkade trevliga, får se när jag vågar mig över på fika. Nu börjar det bli lite kallt här på gården, jag kanske borde plocka ihop lite. Funderar på att trampa bort till Charlie och försöka förstå vart de egentligen bor. Hans tjej var f.ö. också här, igår när jag och Emma skulle få eld i tunnan och surrade med Emma om cykeln, tydligen hade hon själv en liknande.

Bok och käk i solen. I bakgrunden syns morfars gamla hoj

Har även huggit lite på stenen idag, jag kände mig väldigt rostig

Och så har jag såklart njutit av solen

3 kommentarer:

  1. Har du rakat av dig håret eller är det en synvilla?

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha en båge. körkort skulle ju iof. vara bra det med.

    SvaraRadera
  3. Ida: Japp

    Björn: Det fixar du lätt, börja med att sno Emmas teoriböcker. Jag är rätt sugen själv faktiskt, efter att sett Emma åka

    SvaraRadera