söndag 10 maj 2009

Helgen 8-10 maj

Liftade upp med mamma, Christian och Nova, som var helt likgiltig till Adams hjärtskärande jamande som höll i sig hela resan. Väl framme fick kattstackaren äntligen gå ut (även om det regnade) och jag lagade middag och betade av ett avsnitt av ’Vinter i P1’ från i julas med Jan-Öjvind Swahn. Därefter småplockade jag lite i kåken och betade av ännu en gammal podcast; P3 dokumentär om raset i Tuve -77, medan jag väntade på kvällens besök. Lite drygt halvvägs genom dokumentären, när jag öppnade dörren för att kolla till katten, stannade en välkänd popbuss ute vid vägen och ett par minuter senare satt Mattias, pappa och Osckar i min lilla stuga. Men eftersom jag saknade te och de dessutom skulle hem till Sthlm stannade de inte så länge. Efter besöket lyssnade jag klart på Tuveraset innan jag kröp till sängs och somnade till nattradion.

Mattias aka. Pettson

Lördagen kom med tråkväder och blåst så det blev frukost inne. Motvilligt men uttråkad tog jag sedan itu med finputsning av dasset. Vädret inbjöd egentligen inte till det men i huset fanns liksom inget att göra. Så gamla djurbilder plockades ned från väggarna och upp kom bl. a. en spegel och en Berlinversion av Mona-Lisa som jag köpte i ett konstnärskollektiv i somras. Även den nya sitsen monterades, eftersom jag nu hade med mig en stjärnmejsel, och en affisch som jag snott av Emma kom också upp på väggen. Därefter kom solen och mer besök, den här gången mamma och Christian tillsammans med Christians Charles Bukowskilookalikekompis Sune och dennes fruntimmer. Så det blev återigen en guidad tur på Rosendal innan de for iväg på äventyr i Gysinge efter att ha uttryckt sitt gillande. När de hade åkt blev det cykelmek (eller ja, byte av ventilgummin samt ett ordentligt svärande över den usla cykelpumpen) innan jag trampade ned till byn. Där kollade jag in en loppis och gjorde några fynd, tog en fika på torget och tittade på fontänen som tror den är en liten gejser. Jag fick dock inte tag i någon pump eftersom de envisas med att stänga vettiga butiker redan vid två ute på landet.

Cykelmek


Gejserfontän som Jenny upptäckte förra helgen

Tillbaka i huset ordnade jag med antenn till radion, något som tog mycket längre tid än väntat, och lite annat fix för att sedan ta itu med middagen för att sedan kunna dra iväg på helgens stora grej: Allan Edwallkväll på bygdegården i Bjurvalla. Det skulle tydligen inte vara så långt så jag tog cykeln, max en halvtimme trodde morsan att jag skulle få trampa. Tyvärr var det motvind hela vägen och dessutom var det dåligt med luft i däcken så det tog nog trekvart. Aja, bra var det iaf, och i pausen var det kaffe med dopp och lottdragning. Eftersom jag kommit sent och dessutom inte köpt någon lott fick jag dra förstapriset – det gick till en gammal herre som fick välja först på vinstbordet. Till en början såg det ut som att han skulle välja ett kilo kaffe från Gevalia men så plötsligt grabbade han tag i en hemsk prydnadskatt och sken som ett litet barn, varpå han gick och satte sig. 6-7 priser till lottades ut och sedan började Hasse Lind, som trubaduren hette, lira igen.


Hasse Lind spelar Allan Edwalls För ingenting för kärleks skull

Efter spelningen prutade jag på plattan och surrade jag lite med trubaduren om Brunnsgatan, gamla hus och lite annat ditt och datt innan jag trampade hem. Halvvägs hem blev jag omkörd och stoppad av trubaduren som ville lämna tillbaka pengarna för plattan eftersom jag var en så trevlig kille och sedan snackade vi lite till där mitt på vägen innan han for vidare ned mot Sthlm. När han åkt ångrade jag att jag inte bjudit hem honom till Rosendal. Tog sedan vägen förbi macken, pumpade cykeln och kunde sedan nästan rulla hem sista biten.

När jag senare skulle sova upptäckte jag att mitt fynd från stadsmissionen inte var riktigt så bra som jag dittills trott. Den har nämligen problem med att läsa cd-skivor, speciellt hembrända som Trubadurens platta, så istället somnade jag till trädens sus i vinden.

Söndag hände inte mycket. Köpte dock ett gammalt solarium till en föreställning på jobbet och tog en cykeltur in till byn och köpte ett par skivor för att testa om stereon kunde läsa obrända plattor. Det funkade sådär, men den blev bättre efter ett par låtar. Annars var det mest disk och städ och annat trist som måste fixas när man ska åka hem.

2 kommentarer:

  1. kanske du ska köra en rengöringsskiva ett par gånger.

    Du börjar ju verkligen gör stället till ditt.

    SvaraRadera
  2. Jo jag tänkte också på det, men jag tror inte att jag äger en sån skiva.
    Visst börjar stället bli mitt, men än är det långt kvar. Mest personligt än så länge är nog dasset...

    SvaraRadera