söndag 31 oktober 2010

Arbetsläger på Rosendal

Vi trängde ihop oss i bilen, mamma, Christian, Björn och jag och tre kattburar med katter i och åkte upp till landet. Jag var inte så sugen då mamma hade bestämt att jag skulle med, jag hade tydligen ingen talan om den saken. Så jag skrev på facebook "höstlovet inleds med arbetsläger", och ja det var precis vad det var.
På lördagen blev det hårt arbete; såga ner träd som var ruttna eller bara i vägen för ljus, släpa stora grenar och hoppa på och hugga och såga av mindre grenar.


Olle har fällt ett träd

Olle Rullar huggkubbe

Samtidigt höggs det ved på den vanliga gamla hederliga vedkubben och de som var för sega eller för stora hamnade i vedklyvaren där jag stod och klyvde ved. Jag var tydligen inte lika bra på att hugga veden, så jag stod där vid vedklyven och det var helt okej. Dra isär lite sega vedträn och sånt, kul, kul.


Jag och Björn vid vedklyven

Och så hittade vi Jesus


Äta bör man annars dör man

Eldade gjorde vi också, för vad är inte effektivare än att elda upp skiten (alltså grenar och annat shit)?



Sofia hugger ved

Efter en heldag med massa släpanden av tunga grenar, stockar och kubbar och av allt huggande och klyvande och den friska luften åt vi mat på Engsberg. Mamma och Christian hade gjort nån köttgryta. Efter maten passade vi alla att klaga lite till på sina ömma kroppar och det blev av att basta i vedbastun. Skönt att bli ren och mjuka upp musklerna. Och efteråt
masserade jag Sofia, Olle och Björn som den snälla och godhjärtade lillasystern jag är.
(*Host, host, inte alls självgod*)
Efter frukosten, idag, fortsatte arbetet med att klyva ved och även att lägga in veden i boden. Både fulveden och finveden. Tungt var det. Jag slängde i vedträn i skottkärran och sen blev den så tung att jag var tvungen att vråla för att få in skiten i boden och det ekade som bara den!


1 kommentar:

  1. Björn14:25

    Tack för massagen Elin - Det var verkligen sjysst. Annars var jesus-träbiten bäst.

    SvaraRadera